Connections
`Wie doet er mee?`
related links
WoefWoef website
Treffend website
myvillages.org
Verhalen van Dordrecht

 
`Wie doet er mee?`, Wapke Feenstra (NL)
Gepubliceerd in "Het Internet als atopische of utopische schouwburg?" - Nico Carpentier, CC Berchem BE 2003.

Wie doet er mee?
Ik doe mee. Sinds de pc een gewoon huis-tuin-en-keuken-ding is geworden, vind ik het interessant om op het internet knooppunten (sites) te initiëren die in het fysieke leven niet zo snel zouden ontstaan. Sites die een plek in beeld kunnen brengen. Waarom ontstaan die knooppunten niet spontaan? Gewoon omdat de ‘afstand’ te groot is of omdat mensen hun contacten vooral op interesse baseren. Daarbij leiden de meeste mensen tegenwoordig een stedelijk leven, binnen hun differentiatie is al genoeg te beleven en maken ze individuele keuzes. Dat is druk zat. Alleen familiebanden kunnen andere lijnen leggen, en door de liefde raak je soms verzeilt waar je anders niet zo snel zou gaan. Verder surf je naar nog meer van hetzelfde, naar een andere verdieping of net even buiten de grens van je eigen gebied.

Terug naar een site:
In 2001 initieerde ik www.woefwoef.nl Deze website is een driesprong: hondenwereld, kunstwereld en Arnhemmers raken elkaar daar even. Het resultaat is een hedendaags Arnhems stadsgezicht, via de foto’s van honden-uitlaatroutes krijg je een beeld van de stad. Je ziet verschillende dagelijkse perspectieven op de eigen omgeving. De site is zowel als kunst en als participatieproject geslaagd te noemen. Veel pers, eerste weken duizend bezoekers per dag, veel honden die mee wilden doen en de organisatie bestond voornamelijk uit enthousiaste vrijwilligers. Het project was 3 weken actief en bleef zonder promotie nadien online. Nu krijgt de site nog dagelijks gemiddeld 20 bezoekers die een virtueel wandelingetje door Arnhem willen maken en de techniek loopt al 2 jaar zonder problemen. (Lokale) kunstcommissies hebben (verdere) financiering echter stelselmatig afgewezen omdat ze het geen kunst vinden, en de foto’s zijn immers gemaakt door amateurs zo kreeg ik te horen. Het feit dat deze site niet exclusief voor een kunstpubliek is gemaakt blijkt een punt en het zijn ook geen experimentele technieken die hier de show kunnen stelen. En toegegeven ik opereer weliswaar binnen de lijnen van de conceptuele kunst, maar de beeldtaal verwijst vooral luchtig naar hondenvoerbelettering en zoete familiebladen. De site heeft in de aanpak wel de subjectieve kleinschaligheid die bij moderne kunst aansluit, men zet immers een gewoon dagelijks ritueel in een lijstje (framing) en koppelt het simpel aan andere elementen waardoor de betekenis van die dagelijkse ruimte wordt vergroot. Dankzij het internet kon dat goed gecommuniceerd worden. En dat is het belangrijkste: dat het zoals beoogt communiceert. Toch is het hier noemen van de financiering relevant, want ook overheden moeten daar verantwoordelijkheden in durven nemen en net zoals in de stadsplanning ook culturele ruimte op het net stimuleren en plannen. Dus niet alleen ruimte voor openingstijden van culturele instellingen inkopen, kunstenaars zeggen dat ze in een database mogen en goede netkunst financieren, maar ook sites stimuleren waar publiek wordt aangesproken op hun (lokale) expertise van (beeld)cultuur. Lokale cultuur is juist op zo’n non-locatie interessant omdat het een gedifferentieerd beeld geeft, ook naar buiten.

Andere sites:
In Dordrecht wordt een internetproject uit 1999 al jaren financieel omarmd door het plaatselijke Centrum Beeldende Kunst. Zie ‘Verhalen van Dordrecht’: www.cbk.dordt.nl En er wordt incidenteel bij een tentoonstelling geld voor een site vrijgemaakt. Zoals in 2000 voor de site ‘treffend!’ ‘ WAPKE WAS HIER’, 8 wandelingen door Den Haag. Deze site stond tijdens de tentoonstelling ‘luxus8days’ online. Nu te zien op www.wssohwte.net/luxus

En zo voort:
Ja, hoe gaat het voort? Het Internet is door het toegenomen aantal sites en de grote hoeveelheden communities, nu vooral een grote (onoverzichtelijk) zoek en vindbak geworden. Zoeken en vinden is nu mede bepaald door wie zich waar kan inkopen. Hyperlinks naar specifieke pagina’s zijn moeilijker zonder toestemming te realiseren. Kleine locale projecten zijn zonder grotere context nauwelijks te realiseren. Het is tijd om het internet als ‘openbare ruimte’ opnieuw te bekijken. Het is tijd om rondom het lokale nieuwe netwerken op te zetten.
Op dit moment ben ik wereldwijde minder locatiegebonden maar juist interesse gebonden projecten met andere kunstenaars aan het opzetten. Het internet gaat de communicatie ondersteunen en representeert de geplande lokale acties. In juni is er wat te zien over de start van ‘myvillages’ op www.myvillages.org en een ander project gaat in oktober onder de titel ‘visualshipping.com’ online. Het internet wordt in deze nieuwe projecten niet als ‘zelfstandige ruimte’ aangeboden, maar als informatiebron. Toch blijft het internet als ‘zelfstandige ruimte’ en ingezet in kunstprojecten waarin mensen kunnen meedoen aan het in beeld brengen van hun eigen omgeving me uitermate boeien.